Один з «Десяти кроків успішного грудного вигодовування», сформульованих Всесвітньою організацією охорони здоров’я, звучить так:

Не давати штучних замінників грудей і сосок- пустушок дітям на грудному вигодовуванні.

Деякі факти про застосування пустушок і сосок у немовлят.

У 2012 році вченими з Австралії, де традиція використання пустушки у дітей першого року життя досить поширена. Доктор ChelseaMauch з колегами вирішили дізнатися чому жінки, що годують грудьми, пропонують пустушки своїм першим дітям і як це впливає на тривалість грудного вигодовування. У дослідженні приймало участь 670 матерів, з яких 79% давали пустушку. Кожна четверта жінка дала пустушку дитині за рекомендацією своєї матері або свекрухи, а кожна п’ята – за рекомендацією медсестри або акушерки. Велика частина жінок повірила доводам, що це допоможе дитині краще спати, зробить її більш спокійною. Кожна п’ята вважала, що для дитини смоктати пустушку природно і необхідно. Результатом стало те, що більшість жінок, які почали регулярно давати дитині пустушку у перші тижні життя, закінчили своє грудне вигодовування ще до виповнення дитині одного місяця. Ті, хто запропонував пустушку після 1-го місяця, теж зіткнулися з проблемами і вимушені були передчасно припинити грудне вигодовування.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3323436/

img1

Чому так виникає? Це пов’язують з так званим феноменом «імпринтингу» після народження. На початковому етапі малюк розпізнає матір також і за формою її соска. Комфортне смоктання «пустушки», тобто «знайомство» з гумовою соскою є тими генетично детермінованими чинниками, які негативно впливають на запам’ятовування соска матері. Якщо дитина, яку мають намір годувати грудьми, отримує замінник грудного молока з пляшечки або отримує пустушки, сигнали розпізнавання груді у неї спотворюються: дитина «плутає соски». Важливо наголосити на відмінності між смоктанням немовлям груді і штучного соска. Смоктання груді – це активний процес, у якому беруть участь і мати, і дитина. Натомість годування з пляшечки відбувається набагато пасивніше: немовляті достатньо лише створювати частковий вакуум у ротику. Штучний сосок створює цілком іншу тактильну стимуляцію: він заповнює ротик дитини і не дає змогу виконати перистальтичні рухи язичком, як це відбувається при смоктанні груді. Молоко потрапляє з пляшечки у ротик дитини без участі язика, воно тече навіть тоді, коли губки дитини охоплюють гумову соску нещільно. Через це заковтування повітря під час годування з пляшечки буває набагато частіше, ніж при годуванні груддю.

Крім впливу на тривалість годування застосування штучних замінників маминих грудей, доведені також негативні наслідки на психологічний та фізичний розвиток дитини.

Опубліковані у червні 2015 року у журналі Pediatrics результати досліджень австралійських вчених, доказують що годування грудьми сприяє формуванню у малюка правильного прикусу. У той самий час, одночасне використання пустушки може звести нанівець позитивні ефекти годування грудьми. У дітей, вигодуваних грудьми, набагато рідше зустрічається такий ортодонтичний дефект як нерівність зубного ряду. Неправильне розташування зубів у ряді є косметичним недоліком, що вимагає носіння брекетів, воно також може погіршувати пережовування їжі дитиною і мати інші негативні наслідки.

Діти народжуються з укороченою нижньою щелепою, і завдяки природному вигодовуванню щелепа розвивається і набуває нормальну форму.

Вчені спостерігали за розвитком майже 1300 дітей з моменту народження і до досягнення ними віку 5 років. Коли юним учасникам дослідження виповнилося по 5 років, вчені провели обстеження їх зубів. Дослідники виявили, що у дітей, які харчувалися грудним молоком протягом 3-6 місяців, ризик розвитку так званого глибоко прикусу зменшувався на 33% у порівнянні з малюками, яких годували грудьми менше 3-х місяців. Якщо ж діти вигодовувалися грудьми протягом більше 6 місяців, ризик розвитку глибокого прикусу знижувався на 44%. (Глибокий прикус є одним з найбільш важко виліковних дефектів). Аналогічним чином грудне вигодовування знижувало ризик розвитку нерівності зубного ряду. Так, наприклад, у дітей, які харчувалися годувалися грудьми протягом 6 місяців і більше ризик розвитку цього дефекту був нижче на 72% у порівнянні з немовлятами, які знаходилися на грудному вигодовуванні менше 3-х місяців. З іншого боку, занадто часте застосування сосок-пустушок сприяло розвитку нерівності зубного ряду навіть при тривалому грудному вигодовуванні.

Вчені пояснюють це тим, що використання пустушки створює тиск на щелепу, що спричиняє формування неправильного прикусу та іншим стоматологічним проблемам. Справа у тому, що при ссанні грудей у малюка активно працюють щелепні м'язи, які допомагають нижній щелепі рости і висуватися вперед. При смоктанні пустушки і, тим більше, при годуванні з пляшечки дитина докладає набагато менше зусиль для «добування» молока, щелепні м'язи працюють несиметрично або ж пляшечка/пустушка тисне на підборіддя, гальмуючи розвиток нижньої щелепи.

Американські вчені під керівництвом Miriam H. Labbok спостерігали за розвитком 10 000 дітей і дійшли висновку, що тривалість грудного вигодовування також має велике значення. Вони виявили, що у дітей, які годувалися грудьми менше року, порушення прикусу зустрічалися на 40% частіше, ніж у дітей, які продовжували своє годування. В іншому дослідженні, де брало участь 700 дітей, було показано, що чим довше у житті дитини існують об’єкти для смоктання без отримання калорій (non-nutritivesucking (NNS)) – пустушка – тим більше шансів мати важкі проблеми у формуванні зубного ряду.

А також соски і пустушки, через неправильну гігієну та обробку, можуть бути джерелом інфекції, можуть викликати психологічну залежність при зловживанні та складності позбавлення від цього предмета, можуть викликати алергію на матеріали, з яких вони виготовлені. Соска може стати причиною порушеного або ускладненого дихання під час сну. А, на думку психологів, причиною затримки психічного розвитку часто є соска. Смоктальний рефлекс достатньо сильний у малюків, і якщо смоктання пустушки триває довше покладеного, то воно гальмує розвиток мови й інтелекту, а іноді навіть знижує рухову активність. Адже дитина вже до року повинна мати певний запас слів і вимовляти перші слова. А якщо у роті пустушка, то говорити не вийде.

Крім того слід зазначити що в розумінні дитини смоктання – це зв’язок любові і безпеки з власною мамою.

Якщо ви все таки вирішили застосувати пустушку, то щоб зменшити негативні наслідки застосування на здоров’я та розвиток вашої дитини, варто дотримуватися певних рекомендацій:

Дитина не повинна смоктати соску під час сну і денних ігор. Давати дитині соску перед засинанням і після прийому їжі не більше ніж на 15 хвилин. Рекомендовано відучувати дитину від соски у віці п’яти-шести місяців, оскільки у цей період починається згасання смоктального рефлексу.

Арнольд Костка, підтримка грудного вигодовування, ГО «Сім’я і Життя»

За метеріалами:
 
«Сучасне ведення лактації та грудного вигодовування».  Навчальний посібник під редакцією Шунько Є.Є., Київ 2002
 «Консультирование по грудному вскармливанию». Руководство для слушателей, Всемирная Организация Здравоохранения,СН - 1211 Geneva – 27 Switzerland, ЮНИСЕФ, 1993
Неонатологія: навчальний посібник / За редакцією Т. К. Знаменської. − Київ: Асоціація
неонатологів України, 2012. – 880 с.
«Вчимося годувати грудьми». З.Городенчук, О. Шлемкевич – Львів: Видавництво «Свічадо», 2011
МОЗ України наказ № 149«Про затвердження Клінічного протоколу медичного догляду за здоровою дитиною віком до 3 років».  від 20.03.2008.
Наказ МОЗ України № 715 «Про подальше впровадження Розширеної Ініціативи «Лікарня, доброзичлива до дитини»  в Україні».  2011.
Essential Newborn Care and Breastfeeding. WHO EURO, 2002
Уход во время Беременности, Родов, Послеродового периода и Уход за новорожденным. Руководство для эффективной практики. Всемирная организация здравоохранения, 2005
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11780987
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3323436/

   

Служба допомоги  

095-1-034-034
e-mail: simya.i.zhyttya@gmail.com

Підтримка грудного вигодовування:
050-211-96-82

   

Питання і відповіді  

   
baby.jpg